چاپ خبــر

حقایقی درباره توافق هسته‌ای

امتیازاتی که در مذاکرات دادیم، دست‌آوردهایی بود که به خاطر مقاومتمان در برابر زورگویی‌های استکبار جهانی، قبل از این به دست آورده بودیم.

احسان جدیدی؛ پونه زار– 23 تیر ماه، روزی که برای اولین بار بعد از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های اول جهان(بخوانید استکبار جهانی) بر سر موضوعی خاص به جمع‌بندی مشترک رسیدند، در تاریخ ثبت خواهد شد. ولی سوای آن‌چه تاکنون در مورد این توافق گفته و شنیده شده است چند نکته در مورد این برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) قابل بازخوانی است:

1- بلافاصله بعد از اعلام توافق عده‌ای به خیابان‌ها ریختند و بدون اطلاع از متن جمع بندی و بدون اطلاع از این که بر سر چه چیزی توافق صورت گرفته شده است به شادی و پایکوبی پرداختند هر چند شاید بتوان گفت این عده به خاطر اعتمادشان به تیم مذاکره‌کننده به متن جمع بندی امیدوار بودند و تحریم‌ها را از بین رفته می‌دیدند.

البته باید به آن‌هایی که آمریکا را مدینه فاضله می‌دانند و با پرچم‌های آمریکا به خیابان آمده و از رابطه بین ایران و آمریکا خوشحالی می‌کردند متذکر شویم ایران هیچ گاه با شیطان ارتباط برقرار نخواهد کرد.

2- در گزاره برگ ایرانی که پیش از مذاکرات توسط مردم سراسر کشور امضا شد در مورد تحریم‌ها آمده بود می‌بایست همه تحریم‌ها در روز توافق، به طور یکجا و برای همیشه لغو گردد. آیا در متن جمع بندی این سه دستورالعمل که خواسته رهبر معظم انقلاب هم بود رعایت شده است؟‌

3- در این توافق، گروه 1+5 و اتحادیه اروپا قبول کردند، در ازای گرفتن امتیازاتی از ایران، امتیازاتی به ایران بدهند و به قول سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، این توافق یک بده بستان است. یکی از این امتیازات توقف گردش حدود ده هزار سانتریفیوژ از 16 هزار سانتریفیوز ایران است که در دولت قبل به بهره برداری رسیده و فعال هستند. به بیان دیگر ما در این مذاکرات از چیزهایی هزینه کردیم که طی مقاومتمان در برابر استکبار و تسلیم نشدن در برابر استبداد و زورگویی‌های قدرت‌های برتر دنیا به دست آورده بودیم که اگر این دست‌آوردها را نداشتیم خدا می‌داند چه چیزهایی را باید برای رسیدن به توافق از دست می‌دادیم.

4- فراموش نکنیم عدد 5 کشورهای گروه 1+5 که طرف مقابل ما در مذاکرات هستند یعنی آمریکا، روسیه، چین، انگلستان و فرانسه، خود دارای کلاهک‌های هسته‌ای هستند و کشورهایی از ما می‌خواهند که فناوری مرتبط با ساخت بمب هسته‌ای را نداشته باشیم که خودشان این بمب‌ها را ساخته و نگهداری می‌کنند و آمریکا به تنهایی در همین روزها از نسل جدید بمب هسته‌ای خود رونمایی کرد.

5- رفع تحریم‌ها از خیلی از جنبه‌ها برای کشور مفید است، پول‌های بلوکه شده ما برخواهد گشت، مبادلات بین المللی ما امکان‌پذیر خواهد شد و خیلی موارد دیگر ولی در طی مدتی که حتی در واردات دارو هم تحریم بودیم، خودمان موفق به ساخت خیلی از مواد مورد نیاز در داخل کشور شدیم. این محرومیت باعث سازندگی شد. در این شرایط بسیاری از صنایع در داخل کشور رونق گرفت.

با روانه شدن اجناس خارجی به کشور بدون شک بسیاری از صنایع داخلی آسیب خواهد دید، هرچند برخی از این صنایع به خاطر انحصاری بودن در کشور سوءاستفاده‌های زیادی از وضع موجود کردند.

اجناس خارجی در یک بازار رقابتی به وسعت میلیاردها نفر انسان به پیشرفت‌های قابل ملاحضه‌ای دست یافته‌اند و با ورودشان به کشور بدون شک کارخانه‌های تولیدی زیادی را تحت الشاع قرار خواهد داد و متأثر از واردات بیکار خواهد کرد.

6- در پایان این ضرب المثل انگلیسی هم بی ربط به شرایط نیست که می‌گوید بعد از دست دادن با آمریکایی انگشتانت را بشمار.

  1. من متاسفم برای خبرنگاری چون خبر نگار پونه زار که زحمت تیم مذاکره کننده را این گونه وصف می کند.همه ما یکی هستیم و برادریم چرا عده ای باید از این خبر ها ناراحت بشوند.پونه زار شما حتی خبر توافق هستی را نزاشتی در حال که خبر. های بی محتوا و خبرهایی که برخی اندک به آنان اهمیت. می دهند را می گزاری
    زنده باد حضرت آقا
    زنده باد روحانی
    زنده باد ضریف
    وقتی که رهبرم راضی باشد من چه کار هستم و تو یه پونه زار چه کاره ای

    • پونه زار گفت:

      دوست عزیز خبر توافق را که همان روز توافق گذاشتیم و در مورد مخالفت با توافق هم تاکنون هیچ مخالفتی نداشته ایم

  2. احسان خان برای درک بسیار پایین شما ناراحتم کاش از خواب غفلت بیدار شوید وباچشمان واقع بین دنیا را ببینید نه فقط اطراف خودرا.

  3. احسان دلواپس نباش . تو ،من، وحتی خیلی های دیگر هم درحدی نیستیم که درمورد توافق هسته ای حرفی بزنیم فقط دکتر ظریف و بس. حتما این مطلب را درج کنید بازهم دلواپس نباشید

  4. داود گفت:

    دیدی بهت گفتن اون وری غش میکنی!بفرما.

  5. صالحی گفت:

    من بیشترنگران دشمنان داخلی هستم تادشمنان خارجی.

  6. من نفهمیدم باید موافق توافق باشیم یا مخالف آن ،چون فقط اسرائیل مخالف آن است.

  7. توافق کلاه گشادی بود برسر ایران

  8. بعضیا خودشون رو به خواب زدن
    میشه بفرمایید کجای توافق به نفع ماست ؟
    طی دوره 10 ساله میخوان تحریم ها رو بردارن دستشون درد نکنه
    چه تضمینی هست که پای حرفشون بمونن در صورتی که ایران همه تعهداتش رو تضمین کرده
    تمام حرفشون اینه که در صورت تخلف ایران موارد لغو میشوند
    کجای کار گفتن در صورت تخلف 5+1 ایران میتونه تمام امتیازاتی که داده رو برگردونه ؟

  9. انسان های بیدار .اصلا چیزی از توافق وهسته ای میدانید شما بیانات رهبری را مگر نشنیدید .شما که این قدر دلواپسید آیا برای اختلا س میلیاردها پول ، مفقود شدن دکل های نفتی ، بورسیه های غیر قانونی و صدها موارد دیگر ………………………هم نگران شدید ؟مشخص شد چه کسانی مخالف هستند.

    • یک رئیس گفت:

      محض اطلاعتون این اختلاس هایی که میگین را همین دلواپسا پیدا کردن و جار زدن وگرنه که امثال هاشمی رفسنجانی ها و دور و بریاش چکار دارن با اختلاس و این حرفا؟

      شما که اطلاع ندارید حرفای بقیه را کپی نکنید برین بپرسین کی اینا را کشف کرده؟ زمان کی اتفاق افتاده؟ همین قضیه کرسنت را اصلا می دونی چند برابر همه ی این اختلاسها سرمایه مملکت را به فنا داده؟ باز هم با این همه ضرر زدن به ایران در کمال وقاحت و چشم سفیدی هنوز وزیر نگهش داشتن…

  10. متاسفم رئیس چرا به خود گرفتی؟صدا وسیما که دروغ نمی گه.مگه نه.

  11. جناب اقای جدیدی خودتا را خیلی حقایق بین میبینی . درس دیپلماسی را تو کدوم دانشگاه خوندی انقدر ادعا داری . ها فهمیدم شما محصلین شریعتمداری سر دبیر روزنامه کیهان هستید . یه چیز بهت بگم مردم ما انقدر فهمیده هستند که شما دلواپسین را جایی حساب نمیکنند . جامعه ی ما رهبری اگاه و مدبر . دولتی پویا . مردمی اگاه و شجاع . ارتش و سپاهی از خود گذشته دارد که هر گونه سوء استفاده ی دشمن را در نطفه خفه میکنند .توصیه میکنم سایت خودتان را از سیاست که در حد شما نیست خارج کنید و به مطالب محلی بپردازید چون صلاح مملکت خویش را خسروان دانند .

  12. نظرات جنابعالی اقتدار نظام را زیر سوال میبرد کمی سنجیده مطالب را بیان بفرمایید . ما کشوری هستیم که قدرتهای دنیا را به زانو دراوردیم و انها بیشتر مایل به تفاهم مذاکرات بودند تا ما . به هر حال در هر توافقی نمی شود همه اش برد باشد و همه چیز به حال ما سود کند . سیاست اینست که گاهی نرمش قهرمانانه تمام معادلات دشمن را زیر وزبر کند و به حمدالله همینگونه شد . کمی در مورد مصا لحه پیامبر اکرم (ص) و ائمه ی اطهار مطالعه فرمایید و مطالب شما به غیر از بدنامی سایتتان هیچ ارزشی دیگر ندارد با توجه به اینکه زحمات زیادی نیز در برخی موارد متحمل میشوید و این مطلب را دوستانه عرض میکنم با توجه به اینکه با شما از نزدیک افتخار اشنایی و صحبت نداشته ام چون ساکن اصفهانم ولی هر صبح سایتتان را مرور میکنم … با تشکر

  13. زنده و پاینده باد جناب اقای کاپیتان دکتر محمد جواد ظریف و تیم سر افرازش …

Go to TOP