چاپ خبــر
تدبیر چیست؟

پروژه آبفای فریدونشهر، کیفیتی که فدای سرعت می‌شود

اجرای سریع پروژه فاضلاب فریدونشهر در زمانی که دولت عزمی برای اجرای پروژه‌های عمرانی جدید ندارد، نکته‌ای قابل تحسین است ولی اجرای غیراصولی این کار کمی نگرانی‌ها را برانگیخته است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، بعد از 15 سال با قرار دادن ردیف بودجه ملی برای پروژه فاضلاب فریدونشهر و اختصاص اعتبار اولیه 35 میلیارد ریال برای این طرح، از اردیبهشت ماه سال جاری این پروژه به مرحله اجرا رسید.

پروژه‌ای که حواشی بسیار زیادی را طی 15 سال گذشته در پی داشته است و هم اکنون با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت است. سرعتی که با نگاهی عمیق‌تر کمی نگران کننده به نظر می‌رسد.

داستان از مصاحبه ما با شهردار شروع شد و وقتی که از شهردار پرسیدیم چرا معابری که برای فاضلاب حفاری و بعد از لوله‌گذاری پر شده است را آسفالت نمی‌کنید؟

ابراهیم گوگونانی، شهردار فریدونشهر، در پاسخ به این سؤال از کار کردن غیراصولی پیمانکار آبفا پرده برداشت. وی گفت: برای پر کردن چاله لوله فاضلاب می‌بایست ده سانت، ده سانت خاک ریخته و کوبیده شود تا به تراکم 90 درصد رسیده و برای آسفالت کردن آماده شود که با رعایت همه این شرایط باز هم نشست خواهیم داشت ولی این نشست برای آسفالت ریزی قابل اندازه گیری و رفع شدن است.

Abfa002

گوگونانی تصریح کرد: متأسفانه هم اکنون این چاله‌ها با تراکتور و بدون انجام عمل کوبش پر می‌شود که در حقیقت به این خاک، «خاک دستی» گفته می‌شود و تا نیم متر نشست خواهد کرد و الان اگر ما آن را آسفالت کنیم کاری بیهوده انجام داده و مجبوریم سال آینده مجدداً این هزینه و کار را تکرار کنیم.

وی چاره این کوتاهی را یا کندن و دوباره پرکردن اصولی چاله‌ها دانست و یا این که اجازه دهیم به مرور زمان مراحل طبیعی نشست طی شود که حدود یک سال به طول خواهد انجامید. بدون شک راه اول به علت زمان کم و هزینه بالا قابل اجرا نیست و مجبور هستیم یک سال چاله‌ها را رها کنیم تا نشست خود را انجام دهد.

Abfa004

شهردار فریدونشهر نمونه این نوع نشست را جلو پمپ بنزین نام برد که سال گذشته همین عملیات لوله‌گذاری فاضلاب انجام شده است ولی به علت پرکردن غیر اصولی چاله‌ها با نشست نیم متری در محل که آسفالت هم شده است روبرو هستیم.

گوگونانی با بیان این که پیمانکار پروژه هزینه پر کردن اصولی چاله‌ها را دریافت کرده است گفت: پر کردن غیراصولی این چاله‌ها را به اداره آب و فاضلاب شهری که مجری طرح و مسئول نظارت بر اجرای صحیح پروژه است اطلاع داده‌ایم ولی آبفا در پاسخ به این مطلب، فصل کوتاه کاری در فریدونشهر را علت تأکید بر اجرای سریع پروژه به منظور جذب اعتبار تخصیص یافته می‌داند.

Abfa001

اکنون سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر پیمانکار هزینه پرکردن اصولی چاله‌ها را دریافت کرده است چرا با به خدمت گرفتن تعداد کارگر بیشتر کار خود را اصولی انجام نمی‌دهد؟

آیا این پر کردن غیراصولی چاله ها برای جذب اعتبار اختصاص یافته در سال جاری برای پروژه فاضلاب باعث نمی‌شود ما مجبور شویم در آینده همین اندازه هزینه و یا بیشتر را صرف بازسازی این معابری کنیم که در اثر زیرسازی بد هر ساله نشست می‌کنند؟

مقصر حوادثی که در اثر نشست این معابر برای وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت‌ها رخ می‌دهد چه کسی است و اگر خدای نخواسته این نشست‌ها باعث حادثه منجر به فوتی شد، چه کسی باید پاسخگو باشد؟

  1. خدا عاقبتمون را ختم به خیر کنه ……

  2. وقتی شهردار از اداره برق انتخاب بشه باید هم توقع داشت که نداند که پیمانکار بر اساس فهرست بها فقط هزینه مرمت نوار حفاری را داره میگیره نه کوبیدگی با تراکم 90 درصد بند های خاکی….* …..و حرفم با اقایانی هست که میخوان پله های خیابان امام را حذف کنن و خیابان درست کنن دارید تو شهر خرابکاری میکنید از سه راهی فروشگاه مستانی عبرت بگیرید فقط دارید بار ترافیکی درست میکنید و نابودی فضای سبز و ……..

  3. آقای شهردار لطف کنن یه بارم که شده از خیابون چهارصد دستگاه با خودرو شخصی خودش رد بشه دو روز بعد کل اون منطقه رو آسفالت میکنه

    • A.R گفت:

      ملیانیان عزیز شهردار تو اون ماشین (سانتافه 2014)اینا رااحساس نمی کنه!
      باید پیاده اون مسیر را بره!
      در ضمن جاهای دیگه هم هست!!!!!

  4. با سلام ،شهردار محترم خدمت شما عرض کنم پلی که قرار است در رودخانه کنار مسجد حسینه (پله های خیابان امام) زده شود جواب گوی اب بهار ویا سیل احتمالی را ندارد، خواهش میکنیم با دقت موضوع را پیگیری کنید بجای اینکه میسر سیلابی را بهتر ببینیم درصدد کوچکتر کردن ان هستیم ویا پوشاندن روی رود خانه که کلان اشتباه بزرگی است ،اقای کارشناس محترم شهرداری لطفا اینده نگر باشید فقط چند سال خوشکسالی حال را نبینید .

  5. باسلام وعرض خسته نباشیدوقدردانی ازاقدامات اصولی وعلمی که خواهیدانجام داد.
    مسئولین محترم ،شهردارمحترم وریاست محترم آبفای شهرستان شما رابه خدای جبار قسمتان میدهم کوتاهی نکنید ونگذارید مساله فاضلاب هم سمبل کاری شود ومثل بقیه پروژه های شهربامشکل روبرو شود.مادراین شهر هر چه پروژه داشتیم بعد ازچندسال به مشکل برخوردکرده شما دربرابرمردم وخدا مسئولید کوتاهی نکنید.
    درمورد پله ها وخیابان ولیعصرعج باتدبیرومشاوره کارشناسی عمل نمایید پل زدن وتخریب پله ها وتبدیل به خیابان مشکلات زمستان راچندبرابر میکند هوشیارانه عمل کنیدوکارراباچند مشاورعمرانی مشورت نمایید.ممنون

  6. شاید مرتبط با موضوع نباشد ولی: جدیدا هم افتادن به جان فضاء سبز چهار صد دستگاه که قبلا با زحمت کارگران محترم شهرداری کاشتن ، آبیاری کردن تا درختان خوب بزرگ شدن و حال با بیل مکانیکی دارن تخریب میکنن کسی هم نمی داند چرا.لطفا پاسخ دهید مگر داخل شهر قطع درختان حتی در منزل مسکونه خود طبق قانون شهرداری ممنوع نیست پس چرا؟

  7. ولی عصری گفت:

    شهروندان و دوستان عزیزی که صد دستگاه و چهارصد دستگاه سکونت دارن نیازی به نظر دادن شما راجع به خیابان ولی عصر و پله ها نیست . خیابان ولی عصر زمانی خیابان اصلی شهر بوده و بازار فریدونشهر رو با خیابان ولی عصر میشناختن . با گسترش شهرنشینی و انتقال بازار شهر به خیابان های امام و شریعتی و خیابان های بالاتر و پیشرفت این خیابانها و متاسفانه مظلوم ماندن خیابان ولی عصر از خیلی مسائل نیاز به یک تصمیم جدی داشت که به نظر بنده خیابان شدن پله ها کمک خوبی به این قضیه میکنه . حرف منو کسایی میفهمن که هر وقت آدرس محل سکونت ( ولیعصر) رو به کسی میدن باید به ریشش بخندن . آخه تبعیض شهری هم تا این حد ؟

  8. ولی عصری عزیز وگرامی مگر فرق میکند کجا باشی ونظر برای کجا بدی هرجا که دیدی میتوانی کمک حال باشی باید کمک کنی این که تو ولی عصری هستی ومن صد دستگاهی فکر کنم کلان تو یک شهر زندگی میکنیم و امید واریم کل شهر از اول محله وحدت آباد تا اخره محله یوسف آباد مثل همیشه زبان زده مردم باشد وهمیشه آباد وزیبا .وشما هم حتما برای چهار صد دستگاه ودیگر محله ها نظر بدید تا بهتر از قبل شود ممنونم.

  9. آقاي شهر دار با سلام و احترام
    اي كاش شما هم كارهاي زير بنايي و اساسي مثل ابفاي شهري داشتيدو فقط به ظاهر شهر نمي رسيديد من خود شاهد بودم كه ناظرين آبفا شهري از جمله مدير آبفا با پيمانكاران جدي برخورد مي كرد و در خصوص اجراي صحيح پروژه بطوركه من جويا شدم مدير ابفا شهري يك ناظر معين دراد كه بطورمداوم داخل كارگاه است و يك ناظر عالي از استان كه مرحله به مرحله بر عمليات اجراي كار نظارت دارند و در خصوص پر سازي كانلهاي غرب آب مي شدند و در هر صورت شهرداري با اصولي آسفالت كند و پيمانكارخود بگويد زير سازي را هم انجام دهد و نه فقط زمين را سياه كند.در هر صورت شما مسئول با سازي خيابان ها هستيد.

  10. شهروند گفت:

    ناظر معین نه برادر ناظر مقیم
    با احترام به نظر برادر عزیز شاهد عینی باید بگویم به هر حال این نظر شخصی شماست و الزاماً درست نیست براساس اظهار نظرتان بنده به یقین می گویم حتی حداقل اطلاعی از روند اجرایی پروژه های عمرانی و قوانین مرتبط با آن ندارید. استثناعاً در این مورد بنده با شهردار موافقم و به حرف ایشان را درست میدانم .

    • اسفناني گفت:

      شهروند گرامي خيابان ها به نظر اماده براي اسفالت ميباشد.من بنا به درسي كه خوانده ام خاك نشست كرده و اماده ي اسفالت است.شهروند گرامي شما به جاي گرفتن غلط املايي خواهشمند است توجه بيش تري بفرماييد و عادلانه قضاوت كنيد.
      اينجانب شخصا از زحمات و اينده نگري هاي ابفا ي منطقه تشكر ميكنم كه كارهاي زيرساختي و نه ظاهري انجام ميدهدخدا قوت
      كارهاي ظاهري بودجه مي سوزاند.البته بد نيس ولي نه همش كار ظاهري

      • شهروند گفت:

        باسلام خدمت جناب آقای اسفنانی
        بنده غلط املایی نگرفتم یعنی اصلا غلط املایی نبود فراتر بود. اتفاقا بنده هم براساس درسی که خوانده بودم نظر دادم یقین دارم اگر تست تراکم هم بگیرند یقیناً جواب مورد نظر را نمیدهد در بحث ترانشه های حفاری شده که دیگر بحث به کلی فرق می کند و حتماً جواب نمیدهد اگر درسش را خوانده باشید حتماً بر این قضیه هم می بایست مشرف باشید .

        • شهروند گفت:

          در خصوص روش غرق آبی کردن هم که اسم بردید باید بگویم این یک روشی است که آن را از فضا کشف کرده اند و مورد استفاده قرار میدهند شمایک مهندس عمرانی را پیدا نمیکنید که این روش را تایید کند و هیچ منبعی را نیز پیدا نمیکنید که چنین روشی در آن حتی اشاره شده باشد . تنها روش مورد استفاده در این چنین پروژها روش استفاده از رطوبت بهینه ( اپتیمم ) و کوبیدن آن حال به روشهای مختلف استفاده از کمپکتور و یا کفشک های مخصوص این کار می باشد . اتفاقا استفاده از رطوبت بیشتر از رطوبت بهینه نه تنها به تراکم خاک کمک نمیکند بلکه از تراکم خاک نیز جلوگیری می کند .حال اگر خاک را غرق آب کنید پس از خشک شدن خاک و آسفالت کردن آن ، نشست را تشدید می کند . اگر قانع نشدید بفرمایید تا رفرنس بدهم خودتان مطالعه کنید . در آخر از پونه زار عزیز به خاطر اطلاع رسانی کمال تشکر را دارم خداقوت

  11. شهروند گفت:

    آقای شهردار این پروژه ها که در حال انجام است ایا واقعا در حال انجام است؟!!!
    یه زحمت بکش برو کوی فرهنگیان ببین برا یه آبراهه حدود سه هفتس تخریب کردن و هنوزم کاری نکردن.* مگه یه شهروند قشر متوسط یا یه راننده تاکسی چقد درامد داره که این همه پول زیر و بند سازی بده . تو را به خدا به این دست اندازها رسیدگی کنید

    • شهروند گفت:

      دوستان سلام
      بنده همان کسی هستم که با نام شهروند در بالا نظر دادم این نظر آخری که در جوابش این نظر را مینویسم با شهروند بالا یکی نیست .عده ای با عمد به این نظرات جریان میدهند اگر دقت کنید نظر جناب شاهد عینی ، اسفنانی بعد از آن که در جوابش با نام شهروند نظر دادم و متن جوابیه آبفا را ،خود متوجع عرایض بنده می شوید . با تشکر

      • شهروند گرامي شما زحمات همه را هيچ و پوچ ميدانيد و از حرف زدنتان معلوم است شهروند عادي نيستيد

        • شهروند گفت:

          باسلام خدمت برادر عزیزمان
          در جواب شما باید بگویم هیچ کس زحمات بزرگوارانی چون جناب آقای اسفنانی نماینده محترم و جناب آقای مقدسی ریاست محترم آبفای شهری و دیگر عزیزانی که برای پروژه فاضلاب شهری زحمت کشیدند را نادیده نگرفته است . این عزیزان کار بسیار بزرگی را که چند سال رها شده بود را احیا کردند ردیف ملی برایش گرفتند این کار یزرگی بود دستشان را می بوسیم .درود بر همه آنهایی که در این زمینه زحمت کشیدند . حرف ما کاملاً فنی بود برادر پس آن را سیاسی نکنید ،کجای نظرات ما زحمات این عزیزان را هیچ میداند ؟ حرفمان کاملاًفنی بود و حتی گفتم هر کس قانع نشد بفرماید تا رفرنس معرفی کنیم .

  12. با سلام احترام

    شهردار محترم شهرستان فريدونشهر خواهشمنديم توجه بيشتري بر روي خيابان هاي شهر نماييد و از آسفالت نمودن كوچه هاي بدون تردد شهر خودداري نماييد.
    70درصد خيابان هاي شهر نياز به آسفالت و زير سازي دارد و ربطي هم به آبفاي شهري نداردخواهشمنديم
    توجه ويژه اي به صد دستگاه وچهارصد دستگاه داشته باشيدحتي مكان هاي كه آبفاي شهري در آن جا حفاري نكرده است.

  13. با سلام
    براي مثال ..
    آقاي شهروند كوچه شهيد محمد رضا يسلياني كه ربطي به آبفا نداره پس اين چه وظعيتي كه داره؟
    چند ساله ساكنان كوچه درخواست آسفالت دارن اما خبري از آسفالت نيست.

Go to TOP