چاپ خبــر

دریچه های زاینده رود باز شد

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان از گشوده شدن دریچه های سد زاینده رود به منظور انجام کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان در بعد از ظهر چهارشنبه خبرداد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایرنا، علی بصیرپور اظهار کرد:دریچه های سد زاینده رود با هدف انجام کشت پاییزه برای کشاورزان شرق اصفهان امروز گشوده شد.
وی ادامه داد: هم اکنون میزان آب خروجی از دریچه ها حدود 70 متر مکعب بر ثانیه است و حدود 32 متر مکعب آن برای کشاورزی شرق اصفهان منظور شده است.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان اضافه کرد: آب به احتمال زیاد روز جمعه به اصفهان خواهد رسید و زاینده رود را از حالت خشکی خارج خواهد کرد.

بصیرپور تصریح کرد: ادامه جریان آب در زاینده رود تابع بارش های آینده است، اما احتمال جریان آب اندک برای خشک نشدن زاینده رود طی ماه های آینده دور از انتظار نیست.

وی افزود:به دلیل خشکی بستر رودخانه و نفوذپذیری آب، سرعت حرکت این مایع حیاتی در بستر زاینده رود چندان زیاد نیست.

پارسال دریچه سد زاینده رود از 15 آبان تا نیمه آذر باز شد و آب در بخش شرقی رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه جریان یافت و از نیمه آذر تا سوم اسفند دوباره خروجی سد کاهش یافت.

سوم اسفند پارسال برای دومین بار در سال 93، دریچه های سد زاینده رود برای رهاسازی 65 متر مکعب آب در ثانیه جهت مصارف کشاورزی باز شد و این روند تا 20 اسفند ادامه داشت و در نوروز امسال نیز با وجود کاهش خروجی سد زاینده رود، جریان آب در رودخانه در محدوده شهر اصفهان ادامه یافت.

برای بار سوم نیز دریچه های سد زاینده رود از 17 فروردین امسال با هدف تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی شرق اصفهان باز شد.

استاندار اصفهان پیش از این گفته بود: زاینده رود از نیمه آبان امسال باردیگر جاری می شود ولی جریان دائمی آن منوط به بارش های بیشتر و صرفه جویی در مصرف آب است.

به رغم خشکسالی، با تدابیر دولت تدبیر و امید و مدیریت خوب استان اصفهان، در فصل زراعی گذشته 60 درصد زمین های کشاورزی شهرستان اصفهان زیر کشت رفت و بیش از 128 هزارتن گندم در این شهرستان تولید شد.

Go to TOP