چاپ خبــر

استقرار صنایع در اطراف اصفهان بیش از توان ظرفیتی منطقه بوده است

در گذشته افزایش جمعیت، استقرار صنایع و نیروگاه ها با توجه به توان منطقه اصفهان جایگذاری نشده است به طوری که یک روز با هوای سالم و روز دیگر با تجمع شدید آلاینده ها مواجه هستیم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا، آلودگی هوا معضلی که این روزها با پدیده وارونگی دما دوچندان شده و گروه های حساس جامعه را خانه نشین کرده است؛ بر این اساس اعضای شورای شهر اصفهان در جلسه علنی دیروز به بررسی وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان و راهکارهای رفع آن پرداختند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آلودگی هوا مشکل اصلی اصفهان است بنابراین باید در تنظیم بودجه سال آینده شهرداری نیز این موضوع در نظر گرفته شود.
غلامرضا شیران افزود: در چنین شرایطی که با مشکل آلودگی هوا روبرو هستیم باید از ساخت وساز هایی که نه فقط بودجه را می مکد، بلکه ترافیک زا نیز هست، جلوگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه شورای شهر نیز باید هرچه رنگ و بوی کاهش آلودگی هوا را دارد تصویب کند، ادامه داد: خرید اتوبوس پاک، تعیین مسیری کلیدی که منجر به کاهش حجم تراکم ترافیک شود، ایجاد پارک‌سواری معقول، مدیریت هوشمند ترافیک، آموزش و ارتقا فرهنگ ترافیک، توسعه سریع قطار شهری، تکمیل پروژه‌های حمل ونقل، یکپارچگی حمل ونقل اعم از اتوبوس ، تاکسی و قطار، ایجاد فضای سبز، ایجاد آبنمای بزرگ باید در جهت کاهش آلودگی هوا در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه سوخت خودرو در ایجاد آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار است، گفت: امید است سوخت یورو 4 حقیقی ارائه شود تا آلودگی هوا کاهش یابد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: استاندارد خودرو به وزارت صنایع مربوط است و آرزو می کنم که دولتمردان مقداری از فعالیت خود برای نجات ورشکستگان خودرو را در جهت ایجاد هوای پاک صرف کنند.

استقرار صنایع در اطراف اصفهان عوارضی بسیاری بر شهر تحمیل می کند

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر گفت: استقرار پالایشگاه ها و نیروگاه ها در حریم اصفهان و استقرار صنایعی مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن هرچند با شهر اصفهان فاصله دارد ولی عوارض مستقیم و غیر مستقیم بر شهر دارد.
غلامحسین صادقیان تصریح کرد: تردد اتوبوس های حامل کارمندان و کارگران این صنایع با حجم زیاد در شهر باعث بروز آلودگی در شهر می شود این در حالی است که توزیع عوارض آلایندگی در استان با توجه به اثر پذیری شهرها از این آلاینده ها عادلانه نیست.

دودکش های صنایع اطراف اصفهان فیلتراسیون ندارند

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است تمامی ارگان های مسئول اقدامات خود را در جهت کاهش آلودگی هوا به مردم اطلاع رسانی کنند.
عبدالرسول جانثاری با تاکید بر برخورد با ماشین های دودزا تصریح کرد: باید بررسی شود که تاکنون چه تعداد خودرو دودزا به پارکینگ فرستاده شده است.
وی با اشاره به صنایع اطراف اصفهان خاطرنشان کرد: کارخانجاتی مثل ذوب آهن نیز مباحث مربوط به فیلتراسیون دودکش ها را رعایت نمی کنند.
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: به منظور کاهش سفرهای درون شهری و به دنبال آن کاهش ترافیک و آلودگی هوانیز باید فرایند های اداری ارگانها مکانیزه شود.

حذف خودروهای فرسوده از شهر

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه حذف خودرو های فرسوده در شرایط فعلی از ضرورت های مبارزه با آلودگی هوا است، گفت: از پلیس راهنمایی و رانندگی انتظار است که به منظور کمک به شهروندان و مبارزه با آلودگی هوا طرح کنترل معاینه فنی خودروها را در دستور کار خود قرار دهند.
فتح الله معین با اشاره به اینکه لزوم توسعه فضای سبز شهری در اصفهان از جنبه حیاتی برخوردار است، تصریح کرد: آلودگی هوا در اصفهان لزوم توسعه فضای سبز شهری را هر روز بیشتر نشان می دهد لذا از شهردار اصفهان در خواست داریم از تغییر کاربری فضای سبز در شهر اصفهان جلوگیری نماید.

 شیب كاهش آلاینده‌ها در شهر اصفهان چندان مطلوب نیست

حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز با حضور در یکصد و پازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی در این رابطه گفت: شهر اصفهان از نظر آلودگی هوا و کیفیت هوا وضعیت مناسبی ندارد.
وی افزود: متاسفانه بیش از توان اصفهان بر این شهر بارگذاری کرده ایم، به طوری که هر روز صنعت جدیدی به اصفهان تحمیل می‌شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه طرح جامع كاهش آلاینده‌های هوا در شهر اصفهان از ابتدای سال گذشته اجرا شده است، تصریح کرد: با اجرای این طرح تعداد روزهای سالم اصفهان در سال گذشته و در سال جاری نسبت به سال 1392 افزایش یافته است.
ظهرابی اظهار کرد: در سه سال گذشته شیب كاهش آلاینده‌ها در شهر اصفهان چندان مطلوب نبوده به طوری که در سال ۹۲ در اصفهان ۵۴ روز هوای خطرناک اعلام شده و تعداد این روزها در سال ۹۳ به ۲۷ روز كاهش یافته و در سال ۹۴ نیز تاكنون این آمار به ۳۴ روز رسیده است.
وی بیان کرد: طبق آمار ارائه شده تعداد روزهای سالم شهر اصفهان در سال ۹۲، ۷۲ روز در سال ۹۳، ۱۴۶ روز و در سال جاری نیز تاكنون ۱۸۶ روز گزارش شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: متأسفانه در گذشته زمانی که صنایع در اصفهان مستقر می‌شوند و جمعیت به شدت در کلانشهر اصفهان افزایش می یابد هیچ کس به فکر ظرفیت زیست محیطی اصفهان نبوده است.
ظهرابی اضافه کرد: به همین دلیل شهر اصفهان با تعداد جمعیت ثابت و فعالیت یکسان یک روز با هوای سالم و روز دیگر با وارونگی و مشکل جدي آلودگی هوا مواجه می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بهبود کیفیت سوخت، برگشت اتوبوس‌های CNG، فشار بر حوزه صنعت و گشت و نظارت متداوم بر صنایع سبب افزایش روزهای سالم در این شهر شده است به طوری که روزهای ناسالم نیز از 150 روز در سال 92 به 103 روز در سال 93 و 84 روز در سال 94 کاهش پیدا کرده است.
ظهرابی افزود: غلظت ذرات معلق در هوای اصفهان در سال 92، 56 میکروگرم بر مترمکعب بوده است، در صورتی که استاندارد جهانی 15 تا 16 میکروگرم بر مترمکعب بوده است.
 وی تصریح کرد: بر همین اساس در سال گذشته با اجرای طرح جامع میزان غلظت ذرات به 38 میکروگرم بر مترمکعب و در سال 94 به 34 میکروگرم بر مترمکعب کاهش یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه امروز پس از 15 سال آب به تالاب گاوخونی رسیده و محلی‌های منطقه اعتقاد دارند که در 15 سال گذشته چنین آبی در تالاب وجود نداشته است، اظهار کرد: براساس تفاهم نامه محیط زیست و شهرداران کلان‌شهرها برخی از فعالیت‌های زیست محیطی مربوط به آلودگی باید توسط شهرداری انجام شود.
ظهرابی در خصوص پسماند شهر اصفهان گفت: از لحاظ پسماند شهر اصفهان یکی از بهترین کلان‌شهرهای کشور لقب گرفته و می‌توان گفت در بحث پسماند، اصفهان شهری پیشرو و مکانیزه در کشور است.
وی ادامه داد: امروز ذوب آهن با عنوان یک صنعت آلاینده در استان مطرح است و ما با آن برخوردهای جدی انجام داده ایم و شکایت خود را به مراجع قانونی اعلام کرده‌ایم.

Go to TOP