چاپ خبــر
در مزارع قهستجان فریدونشهر؛

بی‌تدبیری تیشه به ریشه درختان چندین ساله فریدونشهر زد/عکس و فیلم

امروز به جای آواز پرندگان در قهستجان فریدونشهر صدای خشن شکستن درختان ده ها ساله به گوش می رسید و اشک حافظان محیط زیست را سرازیر می کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، طی روزهای گذشته یک دستگاه بیل مکانیکی از طرف عده ای از کشاورزانی جوبکری که مدعی بودند مجوز کار را از شهرداری اخذ کرده اند، به منظور انجام لایروبی رودخانه زیر مزرعه قهستجان، از بند قهستجان تا بند جوبکری، ده ها درخت جوان و کهنسال باغچه های حاشیه رودخانه را قطع کرده که برخی از این درختان در بستر رودخانه بوده و برخی دیگر لبه رودخانه و داخل باغچه ها که به کل از ریشه درآمده یا از تنه شکسته شده اند.

دیروز با تجمع تعدادی از کشاورزان خسارت دیده معترض حاشیه رودخانه و پلیس، به دستور قاضی کشیک عملیات لایروبی این بخش از رودخانه که تقریبا در حال به پایان رسیدن بود، متوقف شده و مقرر شد دو طرف دعوی روز سه شنبه برای حل موضوع به دادگاه مراجعه کنند.

ghohestejan001_001

*زیستگاه پرندگان

این مکان که جزء نقاط بکر منطقه بود دیروز به قبرستان درختان بدل شده بود. صحنه رقت باری که دل هر انسانی را به درد می آورد و آه از نهاد دوستداران طبیعت بلند می کرد.

محمد میکلانی، مسئول حفاظت محیط زیست فریدونشهر در گفتگو با پونه زار، با بیان این که محدوده این رودخانه به سبب بکر بودن، گرم بودن و خارج از دسترس بودن زیستگاه و محل زاد و ولد بسیاری از پرندگان از جمله سهره طلایی بود، ضمن اظهار تأسف از تخریب درختان این منطقه در این وسعت، این کار را موجب از بین رفتن این زیستگاه دانست.

*مجوز لایروبی

کشاورزان پایین دست رودخانه که تصمیم بر لایروبی این رودخانه گرفته بودند، ابتدا به اداره جهاد کشاورزی مراجعه می کنند. از آن جا که این مزارع و رودخانه داخل آن، به عنوان مزارع اطراف شهر جزء حوزه شهری به حساب می آید، جهاد کشاورزی ایشان را به شهرداری ارجاع می دهد.

اما در شهرداری به آن ها گفته می شود، در صورتی که رضایت کشاورزان و باغداران حاشیه رودخانه را جلب کنند، مانعی برای انجام عملیات لایروبی وجود ندارد و به همین منظور نیز تعهدی از ایشان گرفته می شود مبنی بر این که خود کشاورزان جوبکری باید پاسخگوی هرگونه اعتراض دیگر کشاورزان به این عملیات باشند. کشاورزان خواهان لایروبی رودخانه هم از طریق پرس و جو به تعدادی اسم به عنون ذی نفعان حاشیه رودخانه دست پیدا می کنند و از آن ها بابت عملیات لایروبی و قطع درختان امضاء می گیرند اما تعدادی از کشاورزان ذی نفع دیگر، از قلم افتاده و از آن ها بابت بریدن درختانشان اجازه ای کسب نمی شود.

تصویر مجوز شهرداری:

mojavvez-layroobi

اما روند قانونی این واقعه را از بهروز اصلانی، عضو شورای شهر فریدونشهر، جویا شدیم. وی در گفتگو با پونه زار با بیان این که سوای ضوابط و قوانین حفظ و گسترش فضای سبز شهری، قطع درختان با مالکیت غیر، در اراضی کشاورزی دارای نسق مشخص توسط اشخاص و جرم آشکار قانونی است گفت: در اتفاقی که روز گذشته شاهد آن بودیم سطح و نحوه قلع و قمع درختان فاجعه بار و بی سابقه است و حتی در ابعاد زیست محیطی و اخلاقی جای بسی تامل و تاسف دارد.

وی در رابطه با این موضوع اظهار کرد: چنانچه مالکی بخواهد به دلیل رسیدن شرایط یک درخت در شرایط حد نهایت رشد و آماده برای انتفاع از چوب درخت و بهره برداری آن را قطع کند، بر اساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز و بر اساس آخرین اصلاحیه قانونی آن لازم است درخواست خود را به شهرداری ارائه نماید و شهرداری موظف است ظرف مدت یک هفته موضوع را در کمیسیون فضای سبز تعریف شده در این قانون ارجاع دهد و پس از بررسی تحت شرایطی اجازه صادر می شود.

اصلانی تصریح کرد: در خصوص حادثه اخیر و قطع درختان اشخاص دیگر و نیز دست کاری رودخانه که طبق قانون، ملی بوده، مسأله قابل پیگیری مالکان و متصدیان امور در مراجع قضایی است.

این عضو شورای شهر فریدونشهر حریم رودخانه را از جمله قوانین آب منطقه ای دانست و عنون کرد: رعایت حریم رودخانه به معنای سلب مالکیت نبوده بلکه برای هر گونه عملی باید از شرکت آب منطقه ای استعلام شود و پاره ای از تغییر کاربری ها در حریم رودخانه ممنوع است.

وی از صدور این مجوز توسط شهرداری بدون طرح آن در کمیسیون فضای سبز خبر داد و افزود: شهرداری مجاز نیست اجازه بریدن درخت را منوط به مجوز دادن مالک، به شخص ثالث دهد.

برای دریافت فیلم قطع درختان باکیفیت بالا اینجا کلیک کنید.

*قانون چه می گوید؟

برای این موضوع آيين‌نامه مربوط به بستر و حريم رودخانه‌ها، انهار، مسيل‌ها، مرداب‌ها، بركه‌هاي طبيعي و شبكه‌هاي آب‌رساني، آبياري و زهكشي وزارت نیرو و قانون حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگيری از قطع بی رويه درخت موضوع را روشن کرده اند و هر چند مرجع رسیدگی قانونی به این موضوع دادگستری است اما آن چه از قانون بر می آید کشاورزان باید قبل از لایروبی علاوه بر کسب اجازه از آب منطقه ای به عنوان متصدی رودخانه‌ها، انهار، مسيل‌ها، مرداب‌ها، بركه‌هاي طبيعي و شبكه‌هاي آب‌رساني از مالکان زمین های اطراف رودخانه می خواستند، اجازه قطع درختان را شهرداری بگیرند چرا که مالک حق دادن اجازه قطع درختان را به شخص ثالث ندارد و تنها خود می تواند با وجود شرایطی این اجازه را از شهرداری کسب نماید که البته با قطع درختان باید طبق قانون به اندازه دو برابر بن درخت، نهال هایی با بن 15 سانت طبق نظر شهرداری غرس کنند.

*آیا کشاورزان حق قطع درختان با بیل مکانیکی را داشتند؟

بر کسی پوشیده نیست کشاورزان جزء شریف ترین و از لحاظ مالی ضعیف ترین اقشار جامعه هستند که نان تلاش و زحمت خود را می خورند. این کشاورزان هم به قصد جاری شدن آب و پاکسازی بستر رودخانه اقدام به این عمل نموده اند و لایروبی رودخانه هم حق طبیعی ایشان است.

کشاورزان جوبکری هرچند شاید در گرفتن اجازه از همه مالکان حاشیه رودخانه کوتاهی کردند اما تلاش کرده اند با مراجعه به اداره جهادکشاورزی و شهرداری مجوزهای لازم را اخذ کنند.

اما کار کردن بیل مکانیکی حداقل به فضایی چهارمتری نیاز دارد و این امر در بستر رودخانه بدون شک منجر به قطع درختان حاشیه آن خواهد شد. ولی باید بررسی شود آیا امکان لایروبی بدون استفاده از بیل مکانیکی مثلا به کمک مینی لودر بابکت شهرداری و یا مینی بیل ها میسر نبوده است؟

*عوارض شهرداری بابت چیست؟

در این اتفاق یکی از مسائلی که پیش آمد نبود بانک اطلاعاتی از اسامی کشاورزان منطقه بود تا جایی که کشاورزان جوبکری مجبور بودند از طریق پرس و جو کشاورزان حاشیه رودخانه را شناسایی کرده و رضایت ایشان را جلب کنند که به علت نرسیدن به اسامی برخی از این مالکین و عدم کسب اجازه از ایشان، منجر به ناراحتی این کشاورزان شد. علاوه بر این، این کشاورزان تجربیاتی نیز داشتند که مدعی بودند می شد به طریقی بدون تخریب درختان، عملیات لایروبی را انجام داد.

حال از آن جا که مزارع اطراف شهر جزء حوزه شهری به حساب می آید و در صورت قطع درختان، شهرداری از مالکین جریمه و عوارض دریافت می کند و نظارت بر این فضاهای سبز بر عهده شهرداری است، انتظار می رود شهرداری حداقل یک بار برای همیشه لیست مالکین مزارع و باغات حوزه شهری خود را تهیه و در اختیار داشته باشد.

  1. جایی بسی تاسف ، آن وقت شهرداری محترم بابت یک شاخه هرس شده در خیابان شهروندان خود را جریمه میکند

  2. علیرضا گفت:

    با عرض سلام متاسفم که مسئولین اینقدر کم کار و کم توجه هستن و عاقبت اندیش نیستن امروز با نابودی هر درخت به مردم اون مکان و طبیعت خیانت میشه خیانتی بزرگ به قول پونه زار نمیشد بجای بیل مکانیکی از نیروی انسانی استفاده کرد که خساراتش حداقل میشد یا اصلا خسارتی به درختان اطراف نمیومد؟ بله چرا نمیشد و این عملشون ناشی از بی تدبیری هست

  3. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر سایت- همشهریان گرامی و حامیان و دلسوزان منابع طبیعی و محیط زیست.
    غرض از نوشتن این متن ایراد و خرده گیری از فکر و اندیشه هیچ شخصی نیست.

    زمانی که همشهری دلسوز و همیار محیط زیست در شهرما از دغدغه های خود پیرامون سهل انگاری و نبود برنامه مشخص برای مدیریت گردشگران به شهرستان فریدونشهر، فصل های 1-2-3 و … را به درستی و به زیبایی بیان کردند، بنده حقیر در پاسخ به این دوست گرامی نوشتم که عمق فاجعه را دریابیم که بسیار نزدیک است. و در توضیح نوشتم که بیایید همه با هم کمی فکر کنیم که چرا :

    – با دارا بودن بیشترین و بهترین سطح مرتع در استان، کوچکترین اداره با کمترین تعداد پرسنل متعلق به منابع طبیعی است.
    -منطقه حفاظت شده ستبله در شهرستان است و هنوز در شهرستان ما اداره محیط زیست وجود ندارد. هیچ فعالیتی از سوی نماینده سابق مجلس، سرپرست و مسئولین سابق فرمانداری که همگی بومی شهر بودند برای این مهم صورت نگرفت.
    – شهرداری در اوایل بهار 95 اقدام به ایجاد جاده در جنوب شهر کرده و قرار دارد که درختان کهنسال و رودخانه قدیمی و منطقه بکر و حساس جنوب شهر را قلع و قمع نماید و هیچ بخاری از ما فریدونشهری ها بلند نشد.
    دوستان و عزبزان من در جواب یک دوست که دغدغه گردشگری را داشت نوشتم که عمق فاجعه کندن یک بوته موسیر نیست، عمق فاجعه نبود دستگاه نظارتی بر کار شهردار است (اداره محیط زیست شهر) کار احیای کرفس کوهی از سال 86 شروع شد و با موفقیت به اتمام رسید و برای موسیر هم همین گونه-
    ولی …. دوست گرامی رودخانه قوهستجان با این درختان کهنسال هرگز احیا نمی شود و به حال اول بر نمی گردد.
    در رودخانه پاک سازی شده خطر سیل دهها برابر شده و مزارع و کشت زارهای اطراف همواره در خطر هستند. زیرا درختان و حالت طبیعی رودخانه بهترین موانع در مسیر سیلاب های بهاری هستند.
    زیستگاه پرندگان کمیاب- سنجاب ایرانی- سمور کوچک سنگی – انواع خزندگان از بین می رود.
    احتمال آتش سوزی در منطقه پاک تراشی زیاد شده و باغ ها و زمین های اطراف را تهدید می کند.
    و از همه دردناک تر این کار، سنتی برای شهردار محترم خواهد شد تا با بی مطالعه گری و بدون مشورت، اقدامات مشابه را تکرار کند و هر روز شاهد چنین اقداماتی باشیم مانند احداث جاده کمربندی در جنوب شهر که اگر احداث شود رودخانه و باغچه های زیبای پایین دست تپه تتاشویلی هم به همین وضع روبرو می شوند.
    و این کار یعنی تخریب رودخانه و درختان قهستجان تازه اول خط است و این رشته در شهر ما سر دراز دارد.
    و باید نشست و به خیره سری های شهردار نگریست. و با صدای بلند گریه کرد که متولی امر حفاظت از محیط زیست شهرستان فریدونشهر، در شهرستان فریدن (داران) قرار دارد و ما همچنان اندر خم یک کوچه مانده ایم.
    با عرض شرمنده گی بسیار : یک دانش آموخته منابع طبیعی

  4. با عرض سلام متاسفم که مسئولین اینقدر کم کار و کم توجه هستن و عاقبت اندیش نیستن امروز با نابودی هر درخت به مردم اون مکان و طبیعت خیانت میشه خیانتی بزرگ به قول پونه زار نمیشد بجای بیل مکانیکی از نیروی انسانی استفاده کرد که خساراتش حداقل میشد یا اصلا خسارتی به درختان اطراف نمیومد؟ بله چرا نمیشد و این عملشون ناشی از بی تدبیری هست

  5. باش تاصبح دولتت بدمد کاین هنوز ازنتایج سحراست
    این هم ازنتایج انتخاب شهردار توسط شورا یی که اصلا ککشان نمیگزد

  6. باعرض تاسف افراد پر ادعایی درشورای شهرحضوردارند که خود راعالم دهر می دانند ولی این رادرک نمی کنند که تجدیدحیات این درختان سالهای سال طول خواهد کشیدواین امکان هم هست که هرگز دیگر جایگزینی برایش اتفاق نیفتد.

  7. این هم برگی دیگر ازخدمات ارزشمند شورای بی تدبیر شهرمان .جای بسی تاسف است.

  8. بی تدبیری شورای شهروشهرداری فریدونشهردرچندین مورد برای مردم به اثبات رسیده است، این موردهم یکی دیگرازافتخارات خدمتی به فریدونشهر

    • نفرمائید آقا اینان نخبگان شهرند ، رفتند با حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند که همین مشکلات را حل کنند بعد شماها بهشون میگید بی تدبیر ، نفرمائید عذاب خدا برشما نازل میشه ها

  9. با سلام
    واقعا جای تاسف دارد چرا این گونه اتفاقات رخ میدهد ایا قطع درخت باعث فراوانی اب میشود که اگر کسی این فکر را می کند سخت در اشتباه است حتی لایروبی در شرایط کم ابی نه تنها کمکی به بهروری اب نمیکند بلکه باعث فرساش خاک شده وکم ابی راتشدید میکند امیدوارم کشاورزان محترم کارهای غیراصولی راانجام ندهند
    وانشااله بی تدبیری های شورا هم دیگه تمام شود عجب شورایی واقعا

  10. شهرداری که به هیچ تلفن و یا موبایل جواب نمی دهید مگر جواب تلفن و موبایل ؟؟؟؟؟؟ و مدام پیام میدهد من در جلسه هستم کدام جلسه اگر 10 شب هم تماس بگیریم همین جواب را می شنویم ؟؟؟؟ آخر عاقبت شهر غیر از این نمشود مگر میشود این همه درخت از بین برود و شهرداری اطلاع نداشته باشد خدا عاقبت همه ما را وشهردار گوگونانی هم ختم به خیر بگرادند.

  11. ناشناس گفت:

    فقط خدا به داد این ملت مظلوم برسه ما از کدام ارگان باید دل خوشی داشته باشیم اون از شهرداری؛ اون از شورا ؛ اون از وضع بیمارستانمون اون از اتش نشانی این از میراث فرهنگی اون از فرمانداریمون اون از جشنواره شیره پزی که ملت متهم به بی دینی شدن ووووو……

  12. سلاام
    در رابطه با این موضوع میدونید اشکال کار کجاست؟
    اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم اشکال در عدم وحدت و نبود جرات و جسارت برای پیشرفت و آبادانی شهر و دیاری است که زندگی میکنیم
    چشمه لنگان به زیبایی تمام با آن آبشار بکر تخریب شد ….گول خوردیم… نه سد چشمه لنگان برای شهرستان نفع داشت و نه تونل آن
    چشمه بابا احمد با آن فضای آرام بخش و بکر تخریب شد … نشستیم و دست روی دست افسوس خوردیم که چرا نذاشتند تندیس گرجی در میدان شهر نصب گردد!!
    کدام مهم تر بود؟ اصلا اینها به کنار …. کدام یک به نتیجه رسید؟!!
    به قول دوست و همشهری محترم که گفت: باش تا صبح دولتت بدمد

  13. حفظ محیط زیست ومحافظت از فضای سبز -قنوات مهمترین مسئولیت های مدیریت شهری است . ارزشمندی محیط زیست وتلاش درجهت حفظ ونگهداری آن تنها مقوله ای مربوط به نسل حاضر نیست که این مهم امانتی مربوط به نسلهای آینده نیز میباشد شهرداری فریدونشهر به جای ترویج درخت کاری وافزایش سرانه فضای سبز رویکردی برخلاف این مسئولیت ها درپیش گرفته است که امید میرود ازسایر مسئو لین نظارتی ازتخلفات جلوگیری کنند

  14. از سایت پونه زار خواهشمندیم عملکرد 4 ساله شورای شهر را در سایت منتشر کنید.

Go to TOP