چاپ خبــر

برخی از روستاهای فریدونشهر هرساله در محاصره برف

مردم چند روستای فریدونشهر هر ساله با بارش برف در محاصره قرار می گیرند در حالیکه به گفته مسوولان این شهرستان بی پولی و نبود اعتبارات، اجازه حفر تونل برای رفع این مشکل را نمی دهد.

به گزارش تیم رصد فضای مجازی پایگاه خبری پونه زار، در چند سال گذشته همواره با شروع فصل سرما و بارش برف در غرب استان اصفهان، اخباری مبنی بر محاصره قرار گرفتن چند روستای شهرستان فریدونشهر منتشر می شود.

این روستاها شامل هفت روستای منطقه «پشتکوه دوم» شامل «کلوسه»، «وستگان»، «کاهگان بالا»، «کاهگان پایین» ، «وزوه»، «دورک»، «کاهگانک» و همچنین روستای «کمران» است که در محدوده گردنه کلوسه واقع شده و حدود دو هزار نفر جمعیت دارد.

گویی محاصره شدن این روستاها بدلیل بارش برف به یک عادت در این شهرستان تبدیل شده است و هر سال مردم باید روزهای متوالی را بدون هیچگونه ارتباطی با دیگر روستاها و شهرها سپری کنند.

با وجودیکه راهداران مجموعه راه و شهرسازی با کمک شهرستانهای اطراف فریدونشهر برای باز کردن راههای ارتباطی این روستاها تلاش بسیاری می کنند اما این سوال مطرح است که چرا تا کنون یک راهکار اساسی برای حل این معضل اجرا نشده است.

به گفته مسوولان، احداث تونل در گردنه کلوسه تنها راهکار حل مشکل تردد مردم روستاهای پشتکوه دوم در فصول بارش سال است اما این کار به بودجه بالایی نیاز دارد که در فریدونشهر چنین اعتباری وجود ندارد.

فرماندار فریدونشهر، احداث تونل پنج کیلومتری را بهترین راهکار برای حل مشکلات تردد ساکنان روستاهای پشتکوه دوم در فصل زمستان می داند. مهدی سلیمیˈ با بیان اینکه احداث این تونل نیاز به اعتباری حدود 150 میلیارد ریال دارد، گفت: حفر این تونل از محل اعتبارات در اختیار شهرستان با توجه به بالا بودن هزینه های آن ممکن نیست .

وی خواهان توجه ویژه مسوولان به این مناطق شد و افزود: هر ساله هزینه های سرسام آوری که حدود پنج میلیارد ریال برآورد می شود برای بازگشایی این مسیر و خسارت ناشی از بارش برف به تاسیسات برق، مخابرات و راه خرج شده است.

وی با اشاره به راه دسترسی روستاهای پشتکوه دوم در گردنه کلوسه تصریح کرد: این روستاها در ارتفاع سه هزار متری قرار دارد و با کمترین بارش مسدود می شود.

وی ادامه داد: بدلیل حجم بالای بارش، روزها وقت راهداران صرف بازگشایی راه ارتباطی این روستاها می شود.

به گفته وی، ارتفاع برف در گردنه کلوسه گاهی تا 16 متر هم می رسد.

فرماندار فریدونشهر افزود: این گردنه در برخی موارد به مدت چند هفته مسدود بوده و حتی امداد رسانی هوایی نیز بدلیل شرایط جوی امکان پذیر نیست و خدمات برق و تلفن هم قطع می شود.

سلیمی تصریح کرد: دو خانه بهداشت در روستاهای کلوسه و دورک فعال است و یک پزشک هفته ای یک بار به این مناطق سرکشی می کند.

وی جابجایی روستاها در فصل زمستان، ایجاد تونل سیمانی به صورت سطحی، جابجایی مسیر یا محور ارتباطی و احداث راهداری را بعنوان پیشنهاد برای حل مشکل این روستاها مطرح و تصریح کرد: با لحاظ کردن همه ابعاد، احداث تونل جهت ایمن سازی و کوتاه شدن مسیر بهترین راهکار پیشنهادی است.

Go to TOP