چاپ خبــر

تأمين آب شرب تابستان آينده، دغدغه آبفاي استان اصفهان

نگراني جهت تأمين آب شرب 6 ماهه دوم سال 93 وجود دارد

به گزارش تیم رصد پایگاه خبری پونه زار، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در جلسه هماهنگي مديريت بحران آب که با حضور معاون نظارت بر بهره برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور، کرکاني مدير دفتر بحران و پدافند غير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور، مديرکل مديريت بحران استان اصفهان، مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان اصفهان و مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان اصفهان صورت گرفت گفت: درحال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان 6 سال متوالي با پديده خشکسالي مواجه شده است که وقوع اين پديده محدوديتهايي در تأمين آب مورد نياز بخش‌هاي مختلف همچون کشاورزي، صنعت و شرب ايجاد نموده است به طوريکه در تابستان گذشته تأمين و توزيع آب شرب اصفهان با اعمال تدابير ويژه اي صورت پذيرفت.

مهندس هاشم اميني با بيان اينکه برآوردهاي صورت گرفته بيانگر کاهش 7/7 درصدي توليد آب در 9 ماهه اخير مي‌باشد خاطرنشان ساخت: به رغم کاهش توليد آب در اصفهان تقاضا براي آب شرب به دليل توسعه و گسترش شهرسازي افزايش يافته چراکه در سال 86 حدود 800 هزار انشعاب آب داشتيم اما در سال 91 اين رقم به بيش از يک ميليون انشعاب رسيده است و اين عدم تعادل ميان عرضه و تقاضاي آب، شرکت را با چالش‌هاي متعددي روبرو ساخته است. وي افزود: در دهه‌هاي گذشته 50 ميليون مترمکعب آب سد زاينده رود به آب شرب تخصيص داده مي‌شد ولي در حال حاضر حدود 350 ميليون مترمکعب براي تأمين آب شرب نياز است. اين در حاليست که هم اکنون حجم ذخيره سد زاينده رود حدود 110 ميليون مترمکعب است. بر اين اساس مهمترين دغدغه آبفاي استان تأمين آب شرب تابستان سال آينده است.

وي گفت: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سالهاي خشک راهکارهاي متنوعي براي غلبه بر بحران کم آبي در استان اصفهان در دستور کار قرار داد ولي هم اکنون که منابع آبي در استان با کاهش شديدي مواجه شدند مي‌توان با اعمال تدابيري همچون مديريت مصرف بر بحران آب در اصفهان غلبه نمود.

مهندس اميني به چالش‌هاي موجود تأمين آب شرب در اصفهان اشاره کرد و بيان نمود: در حال حاضر حجم سد زاينده رود به 14/1(يک چهاردهم) ظرفيت آن رسيده و از سويي آبدهي چاههاي فلمن که در سالهاي گذشته حدود 4 هزار ليتر در ثانيه بوده هم اکنون به 150 ليتر در ثانيه کاهش يافته اين در حاليست که چاههاي فلمن يکي از مهمترين منابع تأمين آب شرب در اصفهان محسوب مي‌شوند.

دکتر تشيعي گفت: نگراني جهت تأمين آب شرب 6 ماهه دوم سال 93 وجود دارد و مي‌توان با کنترل توليد و مصرف آب با ارائه راهکارهايي همچون شناسايي مشترکين پرمصرف، مديريت فشار، اصلاح شبکه‌هاي فرسوده تا حدودي به مشکل کم آبي در استان اصفهان غلبه نمود همچنين گروه مروجين مصرف بهينه آب مي‌توانند با ترويج مصرف بهينه آب ميان اقشار مختلف جامعه مردم را ترغيب به صرفه جويي در مصرف آب نمايند.

Go to TOP